maandag 14 november 2011

ierisje.tk FEATURING carlijnsblog.tk

Hallo allemaal,
Weer een nieuwe blogpost! En deze keer gaat het over beïnvloedbaarheid. Een heel toepasselijk onderwerp voor de tijd van het jaar.
Want al jaren, en nog steeds blijf ik het me afvragen. Hoe heb ik dit in godsnaam kunnen geloven. Verhalen over hoe er een wildvreemde man uit Spanje ééns per jaar met een stel imigranten genaamd ''Piet'' met hoedjes met veren de haven van een Nederlandse, én een Belgische stad binnenvaart. Dat ondertussen in al die jaren al 6 keer alle pakjes van de boot zijn geflikkerd, al 23 pieten ''per ongeluk'' zijn achtergelaten in de sauna van slot Marsepeinstein in Madrid of wat de media ons ook wijsmaakt, interesseert verder niemand. Wat ik nóg verassender, en bijna verontrustend vind, is hoe ik als 4/5/6/7 jarige reageerde op het antwoord van mijn vader bij de vraag hoe zwarte piet dan binnenkwam als je geen schoorsteen had. Dit trouwens volledig onbewust van het feit dat er nog iets bestond als het fenomeen haardklep. Het antwoord dat ik van mijn vader kreeg op mijn vraag, was behoorlijk verontrustend, nu ik er zo over nadenk. Mijn vader vertelde me namelijk dat de zwarte Piet dan een grote koevoet of een breekijzer pakte en zo de deur open brak. Een gedachte waarbij menig kind gillend weg zou rennen, maar als je gewend bent dat er één paard elke nacht over het dak van ruim 16 miljoen mensen heen loopt, is dit niet meer dan de logica à la 2011.
Verder zijn kinderen bang voor ieder mens die dat kind terug aankijkt en beginnen ze spontaan te gillen en te huilen. De man die zichzelf 'sinterklaas' noemt koopt alle kinderen van Nederland om door zijn negerslaven cadeaus uit te laten delen. Normaal gesproken proberen ouders hun kinderen bij te brengen om nooit iets van vreemde mannen aan te nemen. Zoals mij moeder altijd zei 'neem nooit een lolly aan van een vreemde man.' Wat een omgedraaide wereld is dit dat een wildvreemde man cadeaus aan kinderen geeft! Het baart mij grote zorgen dat dit niet het enige tijd van het jaar is dat ouders hun kinderen voorliegen. Het fenomeen kerstman kent iedereen. De dikke man met het rode pak en de witte baart, afkomstig uit de noordpool. Geen wonder dat kinderen er vaak van dromen om te kunnen vliegen. Hun grote voorbeeld de kerstman had namelijk toch ook vliegende rendieren, dus waarom zouden zij dat niet ook kunnen. Het enige realistische aan de kerstman is dat hij zo'n dikke speklaag heeft zodat hij het nooit koud heeft. Ondanks dat iedereen snapt dat deze mensen niet en nooit bestaan hebben zoals wij ze kennen, geloven kinderen er heilig in dat deze mensen ze het hele jaar door in de gaten houden. Wat nog het allerergste is, is het moment wanneer een kind erachter komt dat deze grootheden in hun leven niet bestaan. Op dat moment breekt hun hart. Maarja, het leven gaat door en geef toe. Hoe heb je ooit kunnen geloven dat deze mannen hebben bestaan!

1 opmerking:

  1. Hallo! Je bent awesome.

    Ik heb je genomineerd voor de Liebster Award! Als je nog niet weet wat dat inhoudt kan je kijken op mijn blog en voor de vragen.

    Veel succes!
    Kaajtje (www.kaajtje.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen